Hygienicko-úradnícka nočná mora vol.2

Autor: Miroslav Žiak | 11.4.2017 o 14:32 | Karma článku: 6,87 | Prečítané:  877x

Každý z nás už určite zažil nočnú moru. Väčšine z nás sa to stáva v spánku, no na Slovensku je to možné aj pri plnom vedomí. Majitelia reštaurácií o tom môžu písať romány.

Ako som spomínal v mojom predošlom blogu, (https://miroslavziak1.blog.sme.sk/c/451462/hygienicko-uradnicka-nocna-mora-vol-1.html) v súčasnosti existuje jediná schválená príručka správnej výrobnej praxe a je poskytovaná zariadeniam spoločného stravovania za poplatok súkromnej firme. Preto som sa rozhodol vypracovať jednu aj ja a poskytnúť ju prevádzkovateľom bezplatne, keď už túto službu nerobí štát. Keďže príručka SVP nie je jednoduchý materiál, vypracovanie trvalo niekoľko týždňov a jej vypracovanie som musel konzultovať s rôznymi odborníkmi z oblasti hygieny potravín.

Najskôr pekne poporiadku. Podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004. z 29. apríla 2004, článku 7 (Vypracovanie, šírenie a použitie príručiek. Členské štáty podporujú vypracovanie vnútroštátnych príručiek správnej hygienickej praxe a na uplatňovanie zásad HACCP v súlade s článkom 8. V súlade s článkom 9 sa vypracúvajú príručky spoločenstva.) (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/?uri=celex%3A32004R0852) som sa s entuziazmom pustil do vypracovania. Po pár týždňoch (20.12.2016) som s hrdosťou prišiel odovzdať vypracovanú príručku na Úrad verejného zdravotníctva so sídlom na Trnavskej cesta 52, 826 45 Bratislava.

Zmätok, ktorý som na úrade spôsobil, si ani neviete predstaviť. Slová: ,,Čo máme robiť? Kto to má prevziať?  Už vyše 7 rokov nikto takýto dokument nepodával.” a text z nariadenia 852/2004 o podpore schvaľovania príručiek členskými štátmi ma nabíjali nádejou, že proces schvaľovania prebehne rýchlo a že príručku budem môcť veselo ponúkať grátis pre prevádzkovateľov zariadení spoločného stravovania.

Avšak vytriezvenie prišlo oveľa rýchlejšie, ako som očakával. Arogancia a povýšenectvo niektorých úradníkov ÚVZ nemalo obdoby. (Viem, že podobnú skúsenosť má väčšina z vás, tak ako ste mi písali po uverejnení predošlého blogu) Po ,,úradníckych” 30 dňoch som sa s úsmevom na tvári prišiel spýtať na stav mojej žiadosti. Odpoveď od pani Evy Jóžeffiovej z Odboru hygieny výživy ma rýchlo vrátila do reality a ukázala, kde radový občan (platiteľ daní a teda aj jej mzdy) patrí! Slová: ,,podľa čoho si myslíte, že máme 30 dní na vyjadrenie, my sa vám vyjadríme, keď to bude spripomienkované!”

Nie som človek, ktorý sa ihneď vzdáva, kontaktoval som teda môjho známeho - právnika, aby zistil, či je  takýto postup v súlade so zákonom. Jeho zistenie bolo, že v obzvlášť zložitých žiadostiach si úrad môže predĺžiť lehotu na 60 dní, a tak som naďalej čakal. Dňa 13.2.2017 mi konečne prišlo vyrozumenie od ÚVZ. Vo vyrozumení sa okrem iného píše aj o 32 pripomienkach a závere.

Dovolím si citovať niektoré pripomienky:

  • ,,Úvod” / je potrebné ho prepracovať, úvod príručky nemôže byť napísaný tak príliš neformálne, miestami až nevhodne.  Úrad, ktorý by mal podľa nariadenia EP a Rady (ES) 852/2004 podporovať vypracovanie príručiek a za posledných niekoľko rokov tu máme stále len jednu jedinú a aj na tej profituje súkromník, vám diktuje, ako písať úvod.
  • Zbytočne prepisovaná platná legislatíva a naopak chýba aktuálny zoznam platnej legislatívy. Mojou hlavnou ideou bolo, aby sa používatelia nemuseli hrabať v zákonoch a mali ich po ruke. Aktuálny zoznam čitateľom nič nepovie.
  • ,,Požiadavky na osobnú hygienu zamestnancov v zariadeniach spoločného stravovania  - v príručke nie sú uvedené požiadavky na zdravotný stav, odbornú spôsobilosť, ani požiadavky na školenia zamestnancov v zariadeniach spoločného stravovania. Z môjho pohľadu maximálne neopodstatnené, paradoxne, každý zamestnanec v ZSS má absolvované hygienické minimum, ktoré dokonca absolvuje na príslušných RÚVZ. 

Nebudem vás ale, milí čitatelia, zaťažovať písaním a vyvracaním niektorých pripomienok. Chcem poukázať na záver, kde sa píše: ,, Predložený materiál obsahuje mnoho odborných informácií (niektoré aj nesprávne), ale nespĺňa kritériá príručky.” Preto vecné pripomienky pomaly zapracovávam a medzičasom (23.2.2017) som požiadal ÚVZ o spomínané kritériá príručky. Myslíte si, že som už dostal akúkoľvek odpoveď? Áno, tušíte správne. Po 30 dňovej ,,úradníckej” lehote som si dovolil zatelefonovať na ÚVZ a spýtať sa na stav mojej žiadosti. Odpoveď typu, teraz tu riešime problém s brazílskym mäsom, vaša príručka nie je dôležitá, ma odrovnala.

O tom, ako som ďalej postupoval a ako sa mi vedie, vás budem samozrejme informovať. Verím, že nakoniec sa mi podarí schváliť spomínanú príručku a tým ušetriť prevádzkovateľom ZSS aspoň niečo málo peňazí. Verím, že v ďalšom blogu už budem môcť zverejniť schválenú príručku, aby mohla plniť svoj účel.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Premiér ukázal svojim novým spojencom, že opovrhuje ich názormi

Rovnako ako Fico, aj Rezník bude len ťažko presviedčať demokratickú verejnosť, že sa zmenil.

EKONOMIKA

Minúta po minúte: Odborári opäť rokujú s Volkswagenom

Vyjednávanie trvá už niekoľko hodín.

KOMENTÁRE

Prečo na štrajku vo Volkswagene záleží

Nie každé číslo vypadne z analýz, mnohé je vecou dohody.


Už ste čítali?