reklama

Nekonečné trampoty mladého farmára

Mladí farmári to asi nemajú ľahké nikde na svete. Prečo by mali mať na Slovensku. No polien pod nohami tu nachádzajú toľko, že človek žasne. Najmä, ak chcú pri rozbehu požiadať o finančnú pomoc.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Nie, že by neboli peniaze alebo príležitosti. Sú, Európa núka a my by sme si mohli len vziať. Lenže. Práve získanie príspevku stavia pred mladých začínajúcich farmárov jednu prekážku za druhou.

O peripetiách v podopatrení 6.1 Mladý farmár som napísal už 2 blogy (TUTU).Išlo o povinnosť vlastniť aj pôdu, ak chcete žiadať o príspevok na chov zvierat a o finančnom poddimenzovaní projektu . Tak teda do tretice. V aktualizovanej Príručka pre prijímateľa, verzia 02  sa píše:

V súlade s ustanovením článku Zmluvy je mladý poľnohospodár povinný stať sa do 18 mesiacov odo dňa zahájenia realizácie podnikateľského plánu aktívnym poľnohospodárom v zmysle ustanovení o priamych platbách. Splnenie tejto podmienky deklarujem nasledovne:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  •  v prípade špeciálnej rastlinnej výroby žiadosťou o priamu podporu min. na 25 % pôdy uvedenej v podnikateľskom pláne na sekciu priamych podpôr PPA (v prípade ovocného sadu a vinohradu musí byť predtým s touto pôdou registrovaný v registri sadov vedenom na ÚKSUPe ),

  • v prípade živočíšnej výroby registráciou min. 25 % zvierat uvedených v podnikateľskom pláne v CEHZ (systém evidencie prasiatok do 20 kg a králikov – chovných samíc bude MPRV SR zabezpečený najneskôr do 31.12.2016 ).

Čiže či chce, či nechce, musí registrovať štvrtiny svojej pôdy alebo zvierat. K tomu ešte: Obdobie udržateľnosti projektu sa začína v kalendárny deň, ktorý bezprostredne nasleduje po kalendárnom dni, v ktorom došlo k finančnému ukončeniu projektu a trvá 5 rokov od poskytnutia záverečnej platby prijímateľovi.

To znamená, že Mladý farmár môže svoj projekt, na ktorý žiada peniaze, ukončiť až po vyplatení zvyšných 30% (70% je vyplatených na začiatku projektu). To môže byť aj 5 rokov od prvej platby. Ďalších 5 rokov musí projekt dokázať svoju udržateľnosť tým, že v ňom mladý farmár pokračuje. Požiadal si napríklad o podporu pestovania slnečnice? Tak v tom musí vydržať 10 rokov. Voči 10 a viac ročnej udržateľnosti projektu vskutku nie som, no nie pri mladých poľnohospodároch. Príroda aj okolnosti často veci menia. No, eurofondom sa to nepáči.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď si predstavíme v akých podmienkach slovenský poľnohospodári fungujú, tak udržať aj prípadne nefungujúcu farmu 10 rokov, pri maximálnej dotácii 50 000 eur je čistá odvaha a hazard. Za päť tisíc eur na rok je to priveľká záväzok. Takáto podpora navyše nestačí nielen na zásadné investície, ale ani na odvody. 

Prijatá dotácia tiež vstupuje ako zdaniteľný príjem do daňového základu - ľudskou rečou - z neminutej dotácie zaplatí mladý farmár daň z príjmu a od júla nasledujúceho roka aj odvody do Sociálnej poisťovne a tiež s vysokou pravdepodobnosťou aj nedoplatok z ročného zúčtovania zdravotného poistenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo nám z toho vyplýva? Kopa byrokracie, porovnateľná s miliónovými projektmi, často nemožná udržateľnosť projektu, daňová a odvodová záťaž. Ehm. Ja by som asi Mladým farmárom byť nechcel. Alebo aj áno, ale bez dotácie, ktorá vyzerá fakt len naoko, lebo väčšinu ľudí odradí, by som sa asi radšej zaobišiel. 

Miroslav Žiak

Miroslav Žiak

Bloger 
  • Počet článkov:  122
  •  | 
  • Páči sa:  157x

Mladý človek, ktorému nie je ľahostajný osud našej krajiny, expert na potravinárstvo SaS a futbalový rozhodca, ktorý vyštudoval Bezpečnosť a kontrolu potravín na Slovenskej Poľnohospodárskej Univerzite v Nitre. Taktiež župný poslanec TSK a poslanec NRSR. Kontaktovať ma môžete: miroslav.ziak@sas.sk Mobil: 0907 536 155 Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu