reklama

Čísla, čísla, čísla

Na čo sa pozriete ako na prvé, keď si v reštaurácii alebo kaviarni otvoríte menu? Niekto hľadá špeciality, Iný ide po cene. Ďalší je zvedavý na to, čo majú ponuku aj pre ľudí s alergiami. Ďalší chce zas veľké porcie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

A niekto ocení aj dizajn vytlačeného menu. Sto ľudí, sto chutí. A predsa väčšina slovenských jedálnych lístkov vyzerá, ako by ich jedna mater mala.

Jedlo, vedľa neho čísla označujúce alergény, cena aj gramáž. Záplava čísel, akú som inde v Európe nevidel. Pobavilo ma, keď som počul francúzskych alebo talianskych vedúcich podnikov sťažovať sa na prílišnú administratívu. Poslal by som ich k nám. Už pohľad do menu by ich prekvapil.

V Španielsku sa nás čašníci po objednávke priamo opýtali na potravinovú alergiu. Vo Francúzsku sa nás pýtali – „veď vy ten croissant vidíte, načo je vám ešte uvedená gramáž?” . Slovenské zákony sú aj v tomto pápežskejšie od pápeža. Chápem, že ľuďom, ktorým škodí lepok, sa nechce zakaždým na čašníkovi vyzvedať, či v tom ktorom jedle lepok je. Zoznam alergénov v jedlách je pre nich dobrou pomocou. No u gramáže si taký istý nie som. Najmä napríklad v kaviarňach, kde majú zákusky vystavené a každý vidí, čo si objednáva – gramáž uvedená v menu je teda samoúčelná. Aj v reštauráciách môže byť zmätočná a je údajom, ktorý len málo prezradí. Vedia zákazníci posúdiť, či je to veľa alebo málo? Či je to váha v surovom stave alebo uvarenom? Či je to hmotnosť len mäsa alebo aj omáčky? Aj napriek uvedeným číslam, zákazník nevie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak by som mohol, nechal by som to na trhu. Nech rozhodne zákazník, kam pôjde a čo na jedálnom lístku bude mať. Ak potrebuje zoznam alergénov, nech ide tam, kde ho majú. Keď chce vedieť, koľko dostane na tanier, nech si objedná z lístka, kde to je uvedené. No to, čo máme v menu, nech nepredpisuje zákon. Nechajme to na majiteľoch reštaurácií a zákazníkoch. Predsa zákazník je mysliaca bytosť a štát ho nemusí vodiť za ručičku. Aj to je súčasťou slobôd, ktoré máme.

Čo si vy si myslíte o slovenských predpisoch? Budem rád, ak mi napíšete svoje podnety na miroslav.ziak@strana-sas.sk. 

Miroslav Žiak

Miroslav Žiak

Bloger 
  • Počet článkov:  122
  •  | 
  • Páči sa:  157x

Mladý človek, ktorému nie je ľahostajný osud našej krajiny, expert na potravinárstvo SaS a futbalový rozhodca, ktorý vyštudoval Bezpečnosť a kontrolu potravín na Slovenskej Poľnohospodárskej Univerzite v Nitre. Taktiež župný poslanec TSK a poslanec NRSR. Kontaktovať ma môžete: miroslav.ziak@sas.sk Mobil: 0907 536 155 Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu