Pamätám si, ako premiér Fico vyskakoval a zvolával tlačovky, keď sa vláda Mikuláša Dzurindu chválila, že sa jej podarilo pritiahnuť investície automobilových firiem. Či to bol Volkswagen v Bratislave, PSA v Trnave alebo Kia v Žiline. Všetky tieto firmy vyrástli za hrozného hukotu súčasného premiéra, že zo Slovenska robíme montážnu dielňu.
Preto ma nanajvýš zaráža, keď o jedno desaťročie neskôr sa ten istý premiér chváli obrovskou investíciou v podobe automobilového giganta pri Nitre. Automobilka vyrastie, respektíve vyrastá na jednej z najúrodnejších pôd na Slovensku.
Čo z toho vyplýva?
Naša ekonomika stojí len na jednom ekonomickom pilieri (hospodárstvo) a ten druhý (poľnohospodárstvo), pre nás nemenej dôležitý, si podpiľujeme v podobe výstavby na najúrodnejšej pôde. Takúto investíciu určite rád vítam, ale tam, kde je to potrebné, napríklad na východe Slovenska v trojuholníku veľkých miest Košice – Prešov – Michalovce.
Zaráža ma však ďalšia vec, ako sa ministerka pôdohospodárstva Matečná chváli úspechmi pri dvojitej kvalite potravín. Súhlasím, je to dobrá marketingová téma na zbieranie politických bodov, ale určite by nezaškodilo, keby sa rovnako intenzívne venovala aj iným nemenej dôležitým problémom v slovenskom pôdohospodárstve.
Pani ministerka skutočne nevidí, ako Pôdohospodárska platobná agentúra nevypláca nárokovateľné dotácie tak, ako má?
Skutočne nevidí, ako sa nedá začať hospodáriť na pozemkoch pre bujnejúcu byrokraciu alebo ako sa nedá podnikať na pôde pre rozdrobenosť parciel a absenciu pozemkových úprav?
Ďalším zarážajúcim faktom je, že premiér a minister práce dotujú cestu za prácou. Ja sa preto pýtam, prečo nepodporujú malých miestnych hospodárov, ktorí by vedeli zamestnať ľudí a tí by nemuseli cestovať za prácou? Veď oni vedome rozbíjajú rodiny! Čo to je za život, keď chlap musí chodiť na týždňovky z východu na západ a nevidí vyrastať svoje deti?
Čo nám hrozí?
Podľa poradenskej spoločnosti KPMG v priebehu nasledujúcich 12 rokov väčšina výrobných závodov v západnej Európe skončí. Ročná produkcia áut by sa mala znížiť zo súčasných vyše 13 miliónov vozidiel na približne 5 miliónov kusov. KPMG vychádzala z prieskumu medzi top manažérmi v automobilovom priemysle. Takýto negatívny scenár predpokladajú až dve tretiny z oslovených vrcholových pracovníkov.
Preto je na mieste sa pani ministerky a pána premiéra opýtať: Skutočne je dvojitá kvalita potravín tak závažný problém a našich poľnohospodárov a potravinárov nič iné netrápi?