reklama

Sú obchodné reťazce skutočne nepriateľom?

Je všeobecne známe, že bojovať proti niečomu je omnoho jednoduchšie ako bojovať za niečo. Otázkou je však dokedy a či vlastne bojovať treba. Aktuálne sa stali cieľom atakov politikov, ktorí potrebujú prekrývať vlastné zlyhania.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Aby sme sa nechápali zle, nechystám sa tu obhajovať obchodné reťazce. Mojím cieľom je pokúsiť sa analyzovať, prečo je pre časť politikov pohodlné, ba priam výhodné, označovať obchodné reťazce za príčinu väčšiny našich dlhodobo kumulovaných problémov v poľnohospodárstve a potravinárstve.

Na začiatku si spomeňme, kedy k nám prišli reťazce. Bolo to koncom 90-tych rokov, keď sa uvoľnila obchodná klíma po ére mečiarizmu. V tom období to bolo pozitívne a vítané osvieženie trhu na Slovensku a všetci sme ich vítali s otvorenou náručou. Predstavitelia miest ale aj miestni poslancipustili reťazce do centier miest, na lukratívne pozemky. Vďaka týmto podmienkamsa reťazcom podarilo vytlačiť mnohé malé obchody, ktoré predávali potraviny od lokálnych výrobcov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj pretoreťazce nabrali na sile a ich vyjednávacia pozícia oproti našim potravinárom a poľnohospodárom je rádovo vyššia.

No čo s tým robiť?

Povedzme si otvorene, drvivá väčšina z nás nakupuje v týchto reťazcoch. Pretože je pohodlné kúpiť mäso na nedeľný obed a prací prášokna jednom mieste.

Najväčšiu silu máme my - spotrebitelia a zákazníci. Pokiaľ sme možno chybnými rozhodnutiami v minulosti pripustili súčasný stav a naši producenti a farmári i preto prišli o potrebnú vyjednávaciu silu, my, spotrebitelia ju máme. Stačí zmeniť naše nákupné správanie. Príklady pozitívneho lokálpatriotizmu máme hneď u našich susedov. Zastúpenie slovenských potravín u nás každoročne klesá a aktuálne je to menej ako 40 percent. Naproti tomu podiel národných potravín na pultoch nám príbuzným krajinám ako Maďarsko, Poľsko a Česko je omnoho väčší.Loptička je na našej strane. Je len a len na nás, či budeme navštevovať tieto reťazce alebo budeme podporovať miestnych mäsiarov, pekárov a tak aj pomáhať lokálnej zamestnanosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vláda sa rozhodla ísť inou cestou. Zaťažiť reťazce odvodom. To však bude mať úplne iný efekt, než podporu domácich producentov. Práve opačný. Reťazce, ktorým sa zvýšia náklady, budú chcieť od dodávateľov nakupovať ešte za menej. Tých 100 miliónov, ktoré má odvod priniesť, má spravovať neznáma agentúra neznámym spôsobom. Takže hádajte kam pôjdu. Našim, rozhodne našim – ale to slovo v ponímaní SNS znamená „spriaznenci národniarov“.

Vrátim sa na začiatok. Nepriateľom nie sú reťazce, ale zlé politické rozhodnutia. Zapamätajme si ich.

Miroslav Žiak

Miroslav Žiak

Bloger 
  • Počet článkov:  122
  •  | 
  • Páči sa:  157x

Mladý človek, ktorému nie je ľahostajný osud našej krajiny, expert na potravinárstvo SaS a futbalový rozhodca, ktorý vyštudoval Bezpečnosť a kontrolu potravín na Slovenskej Poľnohospodárskej Univerzite v Nitre. Taktiež župný poslanec TSK a poslanec NRSR. Kontaktovať ma môžete: miroslav.ziak@sas.sk Mobil: 0907 536 155 Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu