Sú obchodné reťazce skutočne nepriateľom?

Autor: Miroslav Žiak | 30.1.2019 o 11:44 | Karma článku: 1,64 | Prečítané:  589x

Je všeobecne známe, že bojovať proti niečomu je omnoho jednoduchšie ako bojovať za niečo. Otázkou je však dokedy a či vlastne bojovať treba. Aktuálne sa stali cieľom atakov politikov, ktorí potrebujú prekrývať vlastné zlyhania.

Aby sme sa nechápali zle, nechystám sa tu obhajovať obchodné reťazce. Mojím cieľom je pokúsiť sa analyzovať, prečo je pre časť politikov pohodlné, ba priam výhodné, označovať obchodné reťazce za príčinu väčšiny našich dlhodobo kumulovaných problémov v poľnohospodárstve a potravinárstve.

Na začiatku si spomeňme, kedy k nám prišli reťazce. Bolo to koncom 90-tych rokov, keď sa uvoľnila obchodná klíma po ére mečiarizmu. V tom období to bolo pozitívne a vítané osvieženie trhu na Slovensku a všetci sme ich vítali s otvorenou náručou. Predstavitelia miest ale aj miestni poslancipustili reťazce do centier miest, na lukratívne pozemky. Vďaka týmto podmienkamsa reťazcom podarilo vytlačiť mnohé malé obchody, ktoré predávali potraviny od lokálnych výrobcov.

Aj  pretoreťazce nabrali na sile a ich vyjednávacia pozícia oproti našim potravinárom a poľnohospodárom  je rádovo vyššia.

No čo s tým robiť?

Povedzme si otvorene, drvivá väčšina z nás nakupuje v týchto reťazcoch. Pretože je pohodlné kúpiť mäso na nedeľný obed a prací prášokna jednom mieste.

Najväčšiu silu máme my - spotrebitelia a zákazníci. Pokiaľ sme možno chybnými rozhodnutiami v minulosti pripustili súčasný stav a naši producenti a farmári i preto prišli o potrebnú vyjednávaciu silu, my, spotrebitelia ju máme. Stačí zmeniť naše nákupné správanie. Príklady pozitívneho lokálpatriotizmu máme hneď u našich susedov. Zastúpenie slovenských potravín u nás každoročne klesá a aktuálne je to menej ako 40 percent. Naproti tomu podiel národných potravín na pultoch nám príbuzným krajinám ako Maďarsko, Poľsko a Česko je omnoho väčší.Loptička je na našej strane. Je len a len na nás, či budeme navštevovať tieto reťazce alebo budeme podporovať miestnych mäsiarov, pekárov a tak aj pomáhať lokálnej zamestnanosti.

Vláda sa rozhodla ísť inou cestou. Zaťažiť reťazce odvodom. To však bude mať úplne iný efekt, než podporu domácich producentov. Práve opačný. Reťazce, ktorým sa zvýšia náklady, budú chcieť od dodávateľov nakupovať ešte za menej. Tých 100 miliónov, ktoré má odvod priniesť, má spravovať neznáma agentúra neznámym spôsobom. Takže hádajte kam pôjdu. Našim, rozhodne našim – ale to slovo v ponímaní SNS znamená „spriaznenci národniarov“.

Vrátim sa na začiatok. Nepriateľom nie sú reťazce, ale zlé politické rozhodnutia. Zapamätajme si ich.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Siekelovci sa stiahli. La Casa de Slota prešla k právnikovi z kauzy emisie

Firma, ktorá vilu vlastní, dlhuje Trabelssiemu.

Stĺpček šéfredaktorky

Nech hanba po hlasovaní o kandidatúre Fica nie je kolektívna

Fico nie je jediným problémom voľby.

DOMOV

Voľba ústavných sudcov: Pozrite si možné scenáre vývoja (video)

Čo všetko sa môže v parlamente odohrať v utorok?


Už ste čítali?