Nepreháňajte to s kofeínom, nemusí sa vám to vyplatiť

Autor: Miroslav Žiak | 4.4.2019 o 10:56 | Karma článku: 5,55 | Prečítané:  2228x

Väčšina z nás pozná ten ranný pocit, kedy sa síce zobudí, ale bez šálky dobrej kávy zostane aj naďalej mysľou v posteli. No už po pár dúškoch čierneho životabudiča sme pripravení na akúkoľvek činnosť.

Kofeín je látka nachádzajúca sa prevažne v káve, čaji a energetických nápojoch. Ľudia túto látku vyhľadávajú pre jej stimulačný účinok na nervový systém. Doba trvania stimulačného účinku kofeínu je závislá od schopnosti detoxikovať(rozložiť v pečeni) kofeín a odbúrať ho z tela. Dĺžka odbúrania kofeínu je ovplyvňovaná efektivitou detoxikačných dráh. Čím dlhšia je doba odbúravania kofeínu, tým sa zvyšuje jeho účinok. U ľudí, ktorí prijímajú zvýšené dávky kofeínu, môže spomalenie odbúravania spôsobiť zvýšenie rizika kardiovaskulárnych ochorení, nespavosť a stres.

Napríklad ja sa radím medzi ľudí s pomalším odbúravaním kofeínu, čo viem na základe genetických testov. To znamená, že mne stačí jedna šálka kávy na účinnú 5 hodinovú stimuláciu v porovnaní s človekom, ktorý ma štandardnú detoxikáciu a ktorému šálka kávy zaberá na 2 a pol hodiny. Existujú aj typy ľudí, ktorí majú zrýchlený metabolizmus kofeínu, čo znamená, že 1 šálka kávy ich stimuluje približne hodinu. Určite aj vy poznáte ľudí, ktorí radi vypijú aj 6 káv denne. Pokiaľ je ich genetika na takéto množstvo stavaná, nie je to problém, avšak ak ste „môj prípad“ s pomalým rozkladaním kofeínu, tak zvýšte opatrnosť. Zvýšený príjem kofeínu môže telo dostať do stresu, čo bude mať za následok uvoľňovanie voľných radikálov. Tieto voľné radikály sú zodpovedné za starnutie, či prípadný vznik rakoviny. Pri vysokom príjme kofeínu môže nastať takzvaný kofeinizmus prejavovaný úzkosťou, nervozitou, nespavosťou.

Tu si ale musíme s určitosťou povedať, že kofeín je ďalšia z povolených drog. Preto je veľmi dôležité si dať občas s pitím kávy, či energetických nápojov pauzu. V prípade vášho zvyku na vysoké dávky kávy a ich prípadnom vysadení, si zarobíte na pár ťažších dní. Od stálej únavy až po zimnicu či triašku - to sú jeho abstinenčné príznaky.

Pre najideálnejší stav je vhodné si dať urobiť genetické testy na znášanlivosť kofeínu a podľa toho konzumovať kávu. No najľahšie je to jednoducho s kávou nepreháňať a využívať jej stimulačný efekt len v prípade reálnej núdze J

Volám sa Miroslav Žiak a viem, že zdravý rozum je ten najlepší recept. S týmto heslom kandidujem do europarlamentu na kandidátke strany Sloboda a Solidarita s číslom 5.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Zmenili sme ekonomiku aj zákony, ale nezmenili sme myslenie

O Novembri 89 s jednou z hlavných tvárí.

Spievali slobode. Ale koho to zaujímalo?

Úrad vlády zorganizoval Galavečer 30 rokov slobody.


Už ste čítali?