Láka vás husacina? Mali by ste sa dobre zamyslieť, či si ju doprajete!

Autor: Miroslav Žiak | 14.10.2019 o 7:00 | Karma článku: 7,33 | Prečítané:  2917x

Jeseň nám práve začala a s ňou sa spájajú kačacie či husacie hody. Určite si každý z nás veľmi pochutí na takýchto dobrotách, no aj tu platí, že zdravý rozum je ten najlepší recept.

Na začiatok je dôležité si povedať, že potrava sa skladá z troch hlavných zložiek. Bielkoviny, sacharidy a tuky. V našom (huso-kačacom) prípade budeme pojednávať o tukoch. Veľakrát sa v médiách alebo z reklám dozvedáme o nízkotučných produktoch, či produktoch bez obsahu tukov. Je ale takáto strava pre nás dobrá? Každý jeden doktor vám povie, že určite nie je.

Vypustiť jednu zo základných zložiek potravy je obrovská chyba, ktorá môže mať za následok značné zdravotné problémy. Už len fakt, že niektoré vitamíny sú rozpustné v tukoch by malo signalizovať, že prestať konzumovať tuky môže spôsobiť zdravotné komplikácie. Zameriavať sa preto na nízkotučnú, poprípade beztukovú diétu, je veľká chyba. Rôzne zdroje uvádzajú rôzne pomery denného príjmu týchto zložiek. Ja preferujem 40% bielkovín, 30% sacharidov a 30%tukov.

Taktiež je dôležité, aké tuky konzumujeme. Poznáme nenasýtené, nasýtené a trans-mastné kyseliny. Nenasýtené mastné kyseliny sú pre človeka potrebné a mali by byť najväčšou zložkou denného príjmu. Dôvodom je, že sú medzi nimi aj esenciálne tuky, ktoré si telo nevie vyrobiť a môžeme ich prijať len z potravy. Nachádzajú sa napríklad v orechoch, rybách či rastlinných tukoch.

Na druhej strane tu máme nasýtené mastné kyseliny, ktoré majú častejší výskyt v potravinách, ako je červené mäso, husacina alebo kačacina. Samozrejme, aj tieto tuky sú potrebné, ale už nie v tak veľkej miere. Pri ich dlhodobej zvýšenej konzumáciísi  vie človek privodiť určité zdravotné komplikácie – ako je zvýšená šanca srdcovocievnych problémov, zvýšenie cholesterolu či väčšie riziko cukrovky.

Najhoršou skupinou sú transmastné kyseliny, ktoré vznikajú pri vysokej teplote iných tukov, ako je vyprážanie či fritovanie. Tieto kyseliny spôsobujú zvýšenie hladinu LDL (zlého) cholesterolu. Zároveň spôsobujú pokles HDL (dobrého cholesterolu) a pokles hladiny triglyceridov v krvi. Taktiež zvyšujú riziko kardiovaskulárneho ochorenia, degeneratívnych ochorení buniek, niektorých druhov rakoviny (rakovina hrubého čreva), zvýšený krvný tlak, obezitu či artritídu.

Jednoznačne by sme mali preto sledovať príjem takýchto tukov a preferovať príjem tukov z rastlín, orechov či morských živočíchov. Vaše telo sa vám zaručene odvďačí vitalitou. Nehovorím však, že musíme vypustiť vyprážané jedlá. Jednoducho ich stačí len obmedziť na prijateľnú mieru. Aj tu teda platí, že zdravý rozum je najlepší recept.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Zmenili sme ekonomiku aj zákony, ale nezmenili sme myslenie

O Novembri 89 s jednou z hlavných tvárí.

Spievali slobode. Ale koho to zaujímalo?

Úrad vlády zorganizoval Galavečer 30 rokov slobody.


Už ste čítali?