reklama

Pomáhajú kresťania chudobným, alebo si financujú svoje aktivity?

Upratovanie vo verejných a súkromných financiách zintenzívnila súčasná kríza, spôsobená ochorením COVID – 19. Problém s financovaním cirkví ale pretrváva dlhodobo a riešenie sa zdá byť zložité.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (60)
Obrázok blogu

Súčasná situácia ma podnecuje hľadať riešenia/zlepšenia, ktoré pozitívne prispejú k zvyšovaniu kvality života na Slovensku. Ak niekomu štát poskytne verejné zdroje (myslím tým napr. aj odpustenie platenia daní) je potrebné minimálne vedieť:

  • na aký účel boli zdroje použité,

  • čo sa dosiahlo verejnou intervenciou,

  • za akú cenu sa dosiahol deklarovaný účel

  • či to bolo najlepšie z možných riešení.

Zasadzujem sa a budem klásť dôraz na pokračovanie diskusie, ktorá má štandardizovať vzťahy medzi štátom a cirkvami a rozšíriť slobodu jednotlivca v kontexte nakladania s daňami odovzdanými štátu.SaS otvorila odluku cirkví od štátu už v roku 2011 a už vtedy navrhla model financovania. Predpokladá slobodné rozhodnutie jednotlivca. Každý jednotlivec sám najlepšie vie, či podporí cirkev určitým percentom z dane, alebo uvedenú čiastku prerozdelí inému subjektu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Táto téma nemôže byť tabuizovaná len na základe prijatia zákona o finančnej podpore cirkví (16. 10. 2019), či súčasného riešenia problémov s korona krízou. Minister financií prehlásil, „že nie sú ešte jasné ani čísla a ani dáta na to, aby sme sa mohli rozprávať o majetkoch cirkvi.“ Je to signál toho, že téma nie je ukončená a vytvára sa priestor pre celospoločenskú debatu, ktorú je potrebné viesť vecne a na základe dát a nie emócií.

Ak sa pozrieme do Programového vyhlásenie vlády SR na roky 2020 – 2024, smerodajného dokumentu pre Vládu SR zisťujeme, že: „Vláda SR zabezpečí otvorený a vecný dialóg o postavení cirkví a ich financovaní s cieľom nájsť efektívnu podobu spolupráce s cirkvami a ich financovania. Taktiež prehĺbi spoluprácu s cirkvami v oblasti efektívnejšieho využívania historických budov v majetku cirkví a zvýšenia ich návštevnosti zo strany verejnosti s cieľom popularizácie kultúrneho dedičstva a duchovnej kultúry Slovenska.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu sa mi načrtajú dve otázky:

  • Vieme akými spôsobmi štát financuje cirkev a či vôbec je financovanie efektívne?

  • Ako využívajú cirkvi svoj majetok? Správajú sa trhovo?

  1. FINANCOVANIE CIRKVI FORMOU PRÍSPEVKOV

Zákon č. 370/2019 Z. z.o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností, ktorý nadobudol účinnosť začiatkom roku 2020 taxatívne vymedzuje spôsob, akým štát podporuje cirkvi a náboženské spoločenstvá a to:

  • Príspevkom štátu - Príspevok štátu je určený na podporu financovania činnosti cirkvi, na bohoslužobné aktivity, výchovné aktivity, kultúrne aktivity a charitatívne aktivity cirkvi, na náklady cirkvi súvisiace s výkonom jej činnosti v postavení zamestnávateľa a na prevádzkové náklady cirkvi

  • Účelovou dotáciou cirkvi – Ministerstvo kultúry SR môže poskytnúť dotáciu na tieto účely:

  • ochrana, obnova a rozvoj kultúrneho dedičstva v oblasti pamiatkového fondu,

  • kultúrna aktivita osôb so zdravotným postihnutím alebo inak znevýhodnených skupín obyvateľstva,

  • sprístupňovanie kultúrnych hodnôt žiakom základných škôl, žiakom stredných škôl a pedagogickým zamestnancom základných škôl a stredných škôl,

  • aktivity v oblasti kultúry, umenia a kreatívneho priemyslu, ak ich realizuje verejná vysoká škola,medzi hlavné úlohy ktorej patrí tvorivá umelecká činnosť,

  • podpora miestnej a regionálnej kultúry,

  • obnova knižníc a knižničného fondu.

Pozrime sa na bod a) príspevok od štátu.

Vo svete existuje niekoľko modelov financovania cirkví a náboženských spoločností, ako sú priame financovanie štátom, daňová asignácia, prípadne cirkevná daň, alebo samofinancovanie cirkví a náboženských spoločností prostredníctvom cirkevných príspevkov, dobrovoľných darov a zbierok a financovanie majetkovými výnosmi cirkevného majetku, prípadne ich rôzne kombinácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nový zákon o finančnej podpore cirkví a náboženských spoločností principiálne nemení doterajší model a najmä výšku financovania. Nový systém financovania vychádza z doterajšieho, mal by postupne zohľadňovať počet veriacich a sumy budú zvyšované o mieru inflácie a valorizácie.

Ak sa pozrieme na časový úsek posledných 10 rokov zisťujeme, že z daní smerovalo približne 453 mil. eur. Inak povedané, za uvedenú sumu by sme vedeli postaviť 13 nemocníc novej generácie, akú napr. postavila Penta v Michalovciach.

Obrázok blogu

Pri pohľade na abstraktné numerické číslo, ktorým štát prispieva cirkvám a náboženským spoločnostiam ma zaujímajú nasledovné otázky:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Je suma vyčlenená v kapitole Ministerstva kultúry SR vo forme príspevku pre cirkvi a náboženské spoločnosti primeraná? Je vysoká, nízka?

  • Vieme aké aktivity boli financované zo skloňovaného príspevku?

  • Vieme akým spôsobom sa podieľa príspevok na celkových výnosoch cirkvi a náboženských spoločnosti?

  • Vieme koľko % prevádzkových nákladov prefinancuje cirkvám a náboženským spoločnostiam?

  1. DAŇOVÉ ÚĽAVY PRE CIRKEV

  • Daň z nehnuteľností

Od dane z nehnuteľností sú OSLOBODENÉ priamo zo zákona pozemky a stavby alebo ich časti vo vlastníctve cirkví a náboženských spoločností registrovaných štátom, ktoré slúžia na vzdelávanie, na vedeckovýskumné účely (napr. školy, múzeá, galérie, knižnice) alebo na vykonávanie náboženských obradov (kostoly, kaplnky a zvyčajne za časť farskej budovy, ktorá slúži ako úrad). Za všetky ostatné pozemky a stavby je cirkev povinná daň platiť. Teda aj za všetky poľnohospodárske pozemky, lesy aj budovy (okrem cirkevných škôl).

Cirkev teda nemá úľavu na daniach pre pozemky a nehnuteľnosti, na ktorých sa vykonáva hospodárska činnosť. Súdny dvor EÚ opakovane rozhodol, že takáto forma daňovej úľavy aj voči cirkvám, by bola v rozpore s pravidlami štátnej pomoci. Rovnako ako je cirkev aj platcom dane z príjmov, ktoré dosahuje z prenájmu nehnuteľnosti.

Ďalej však podľa § 17 (2) písm. a z.č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, správca dane môže dane znížiť alebo oslobodiť od dane z pozemkov, stavieb alebo bytov vo vlastníctve právnických osôb, ktoré nie sú založené na podnikanie kam patrí aj cirkev. 

  • Daň z príjmu právnických osôb

Príjmy z kostolných zbierok, cirkevných úkonov a príspevky od členov cirkvi sú u registrovaných cirkví a náboženských spoločenstiev od dane oslobodené podľa § 13 ods.2 písm. a) zákona o dani z príjmov. Výnos na bežnom účte je zdanený daňou vyberanou zrážkou platiteľom dane (bankou) a jej vybraním je podľa § 43 ods. 6 zákona o dani z príjmov daňová povinnosť splnená. AK farský úrad za rok dosiahol len príjmy, ktoré sú oslobodené od dane podľa § 13 ods.2 písm. a) zákona o dani z príjmov a príjmy, z ktorých daň bola vybraná zrážkou a tým aj vysporiadaná, v súlade s § 41 ods.1 zákona o dani z príjmov nie je povinný podať daňové priznanie.

Len pre doplnenie, v súlade s § 13 ods. 2 písm. a) zákona o dani z príjmov u cirkevných organizácií sú od dane oslobodené výnosy z kostolných zbierok, cirkevných úkonov a príspevky plynúce registrovaným cirkvám a náboženským spoločnostiam avšak to platí aj pre členské vyberané záujmovými združeniami právnických osôb, profesijnými komorami, občianskymi združeniami vrátane odborových organizácií, politickými stranami a politickými hnutiami.

  • 2% z daní

Účelové zariadenia cirkvi a náboženskej spoločnosti v súlade s §6 ods.1 písm. h) a k) z. č.308/1991 Zb. si už teraz môžu žiadať 2% z dane

Osobitne uznajme opodstatnenosť celospoločenských prospešné aktivít

Pre dotvorenie celkového obrazu, štát poskytuje cirkvám a náboženským spoločnostiam zdroje na rôznorodé aktivity. Mnohé z týchto aktivít sú na rozdiel od financovania platov duchovných či ústredí cirkvi považujú za prospešné:

  • obnovu kultúrnych pamiatok,

  • kultúrne aktivity z grantového systému Fondu na podporu kultúry,

  • z rozpočtu ministerstva obrany - financovanie systemizovaných miest duchovných správcov v ozbrojených zložkách štátu, cez ministerstvo vnútra aj v polícií, vo väzniciach, u hasičov, colníkov, i v horskej službe,

  • ministerstvo vnútra – financie na základné a stredné cirkevné školy,

  • ministerstvo školstva - milióny na teologické fakulty, bohoslovecké semináre či celé verejné katolícke univerzity, platí vyučovanie náboženstva na základných a stredných školách,

  • cez rozpočty regionálnych samospráv a príslušných ministerstiev sa hradia náklady na sociálne a zdravotnícke aktivity cirkevných zariadení...

  •  

Na základe uvedeného je pre nás relevantné uskutočniť súpis celkového majetku cirkví a náboženských spoločnosti a zistiť:

  • akým rozsahom majetku disponuje cirkev a náboženské spoločnosti, aká je trhová hodnota majetku, aké výnosy z majetku cirkev dosahuje (či sa správajú trhovo, či neprenajíma svoje priestory za nízke netrhové ceny kňazom či veriacim, čím si kupuje poslušnosť jednak vo vlastných radoch ale možno i širšiu, napríklad politickú. Pokiaľ si môže byť istá, že jej fungovanie zafinancujú všetci daňoví poplatníci, vrátane ateistov, trhovo sa správa nemusí),

  • aká by mala byť potenciálna vyrubená daňová povinnosť pre všetky nehnuteľnosti, ktoré sú predmetom dane v zmysle zákona č. 582/2004 Z. z. včítane tých, ktoré požívajú výhodu oslobodenia od platenia dane,

  • ktoré z nehnuteľnosti požívajú výhodu oslobodenia od dane z nehnuteľnosti,

  • aká je ročná výška darov, ktoré obdržia jednotlivé cirkvi a náboženské spoločnosti.

  • aké sú príjmy z kostolných zbierok, cirkevných úkonov a príspevky od členov cirkvi a náboženských spoločnosti.

Miroslav Žiak

Miroslav Žiak

Bloger 
  • Počet článkov:  123
  •  | 
  • Páči sa:  167x

Mladý človek, ktorému nie je ľahostajný osud našej krajiny, expert na potravinárstvo SaS a bývalý futbalový rozhodca, ktorý vyštudoval Bezpečnosť a kontrolu potravín na Slovenskej Poľnohospodárskej Univerzite v Nitre. Kontaktovať ma môžete: miroslav.ziak@sas.sk Mobil: 0907 536 155 Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu